< Publikacje i artykuły - www.osw.hg.pl

Dziennikarskie potyczki

Program wychowawczy dla młodzieży z Ośrodka Szkolno Wychowawczego dotyczący działalności koła redakcyjnego.

Wprowadzenie.
Jako wychowawca w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr 5 w Warszawie pracuję z dziećmi o bardzo niskiej samoocenie i bardzo małych zainteresowaniach. Zauważyłam, że tkwi w nich ogromne pragnienie pokazania tego co robią, tworzą- innym osobom. Podczas organizowania różnych zabaw dzieci wyzwalają w sobie ogromną energię i pomysłowość. Postanowiłam więc wykorzystać te umiejętności i spróbować założyć koło redakcyjne w naszym ośrodku. Na zajęciach koła króluje dobra zabawa, ale najważniejsze jest to, że w jego trakcie młodzież staje się redaktorami i dziennikarzami - twórcami swojej gazetki.

Cele.

  • Uatrakcyjnienie zajęć pozalekcyjnych i wyzwolenie postaw kreatywnych wśród młodzieży,
  • Wyposażenie dzieci w umiejętności, które pozwolą im na amatorską działalność dziennikarską
  • Wzbogacenie doświadczeń dzieci o wiedzę o otaczającej je rzeczywistości poprzez wskazanie różnych dróg poznania,
  • Łączenie trzech kategorii aktywności emocjonalnej, intelektualnej i praktycznej,
  • Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
  • Kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny
  • Nabywanie umiejętności organizowania sobie pracy i współdziałania w grupie.

    Oczekiwane efekty. Uczniowie:

  • jako redaktorzy osiągają lepszą sprawność władania językiem mówionym, poszerzają zasób słownictwa
  • poznają nowoczesne środki przekazywania informacji ( Internet, TV, radio, prasa)
  • Potrafią wyszukać informacje na dany temat
  • Umieją korzystać z encyklopedii, słowników w celu zdobycia lub poszerzenia informacji
  • Są spostrzegawczy i interesują się ciekawymi wydarzeniami w Polsce i na świecie
  • Wiedzą na czym polega praca dziennikarza i jakie studia należy skończyć aby nim zostać
  • Poprzez pisanie artykułów do gazetki ćwiczą poprawny styl pisania i zasady ortograficzne.

    Treści programowe

  • pisanie i redagowanie artykułów
  • wzbogacanie, uściślanie słownictwa związanego z pracą redaktora np. "kaczka dziennikarska"
  • rozmowy dotyczące materiałów przygotowanych przez wychowanków
  • poznanie gatunków informacyjnych np.(sprawozdanie, życiorys, reportaż, zajawkę czyli zapowiedź)
  • poznanie międzynarodowych zasad etyki profesjonalnej oraz karty etycznej mediów
  • zapoznanie się z zasadami jak dobrze przeprowadzić wywiad

    Środki dydaktyczne:

  • komputer, drukarka, skaner, dyktafon, aparat fotograficzny, Internet, gazety młodzieżowe, książki, encyklopedie.

    Formy i metody pracy:
  • indywidualna praca z tekstem
  • grupowa praca - "burza mózgów"
  • praca przy komputerze
  • zabawy i gry umysłowe
    Aneta Sikora