Trzyletni program wychowawczy dotyczący kształcenia postaw prospołecznych poprzez wychowanie ekologiczno- przyrodnicze pod hasłem:

- Z ekologią na "Ty"
- Człowiek cząstką przyrody
- Ziemia naszym wspólnym domem

Cele:
- Poznanie i poszanowanie świata zwierząt.
- Uczenie tolerancji.
- Wyrabianie szacunku dla ludzi i otaczającej przyrody.
- Otwarcie się na drugiego człowieka, zrozumienie jego potrzeb.
- Rozbudzanie świadomości ekologicznej, konieczności dbania o środowisko.
- Rozwijanie odpowiedzialności za naszą planetę.
- Konstruktywne spędzanie wolnego czasu, rozbudzanie zainteresowań.
- Zdobywanie i utrwalanie wiedzy dotyczącej różnych aspektów życia na Ziemi.

Opracowały: Mariola Pollakowska
Bogumiła Krawczyk
Termin realizacji: IX.2002r.- VI.2005r.
Szkoła: OSW nr 1 "Dom przy Rynku"

CZĘŚĆ I rok szk. 2002/2003

"Poprzez świat zwierząt zbliżamy się do świata ludzi."

Zadania Formy realizacji Termin
1) Zajęcia wprowadzające
  • Zapoznanie dzieci z 3 letnim planem pracy
  • Cykl eksperymentów przybliżających zjawiska zachodzące w przyrodzie
  • Zajęcia nt. ekologii:, co to jest, czym się zajmuje, kto jest ekologiem, czy możemy być ekologami
  • Zajęcia z encyklopedią, leksykonem zwierząt. Poznawanie ciekawych gatunków, omawianie ich wyglądu, zwyczajów. Oglądanie zdjęć, fotografii; zwracanie uwagi na kulturę słowa
  • X, XI. 2002r.

    X


    IX-XI
    2) Bal w dżungli 4.03.2003r.
  • Wybór zwierzaków do przebrania
  • Wyszukiwanie cech charakterystycznych oraz możliwości wykonania kostiumów
  • Udział w zajęciach plastycznych, malowanie na tkaninach
  • Dekorowanie świetlicy; liście, drzewa
  • Wykonywanie masek, łatek, ogonków, skrzydeł, pajęczyn
  • Przygotowanie wierszykowanych zagadek tematycznych dla młodszych oraz quizu nt. zwierząt dla starszych
  • I. 2003


    I /II
    3) Udział w konkursie Gudzowatego pt. "Ja i moje zwierzę"
  • Wykonanie i wysłanie prac plastycznych na konkurs:

  • III
    4) Wyjście na wystawę fotograficzną T. Gudzowatego w Łazienkach.
  • Dyskusja nt. zwierząt, ich piękna i prawa do życia
  • III
    5) Czerpanie wiedzy z filmów, TV, prasy
  • Obejrzenie filmu "Księga Dżungli"
  • Dzielenie się spostrzeżeniami z oglądanych programów TV (National Geographic)
  • Film video: " "
  • XI

    Cały rok
    6) Powitanie wiosny
  • Spacer na "Panienkę". Przygotowanie malutkiej Marzanny i utopienie jej w bibułowej Wiśle- ze względów ekologicznych
  • III
    7) "Żółty Kurczakowy Dzień"
  • Przygotowanie, zebranie żółtych bluzeczek, sweterków, kokard
  • Wybranie ciekawych myśli i aforyzmów dot. tolerancji, wypisanie ich i przyklejenie na odzieży


  • 1.IV.
    8) Piknik na Młocinach
  • Przygotowanie do zabawy w lesie - jak się należy zachować w lesie,występująca flora i fauna- konkurs. Poruszanie się po lesie.Zabawy na świeżym powietrzu. Przejazd rowerami.

  • V
    9) Obóz letni w Chałupach
  • Organizacja, wyjazd i przeprowadzenie obozu letniego w Chałupach nad morzem [oddzielny projekt]. Integracja w warunkach poza ośrodkowych, poznanie i przybliżenie problematyki flory i fauny nadmorskiej, uczenie szacunku dla życia każdego, najmniejszego nawet osobnika, konieczność poszanowania elementów krajobrazu nadmorskiego (wydmy, roślinność, woda)
  • VI

    CZĘŚĆ II rok szk. 2003/2004

    "Życie zaczęło się w wodzie"

    Zadania Formy realizacji Termin
    1) Wspomnienia z wakacji
  • Zajęcia plastyczne; rysowanie, malowanie swych wrażeń z pobytu nad morzem, szczególnie w Oceanarium w Gdyni
  • Urządzenie wystawki w jednym z pokojów ze skarbów przywiezionych znad morza; muszle, piasek, korzeń, siatka rybacka, glony
  • Spotkanie z rodzicami. Poobozowe wspominki. Przygotowanie zaproszeń, poczęstunku. Zadbanie o nastrój i wystrój, oglądanie zdjęć, kaset, czytanie kroniki, omawianie jej. Wspólna zabawa integracyjna oraz zajęcia rodzinne.
  • IX.2003


    X


    XII
    2) Zajęcia wprowadzające nt. życia podwodnego
  • Wybór najciekawszych gatunków ryb, ssaków wodnych, roślin. Wykorzystanie encyklopedii, atlasów, przewodników, fotografii z kalendarza.
  • IX, X
    3) Wyjścia poza ośrodek
  • Udział w akcji "Sprzątnie świata"
  • Wycieczka do warszawskiego ZOO, oglądanie części akwarystycznej; zwrócenie uwagi na różnorodność gatunków, kulturę zachowania w miejscu publicznym
  • Obejrzenie wystawy "Świat w obiektywie" w warszawskiej Królikarni (National Geographic)
  • Film "Gdzie jest Nemo?" w kinie
  • IX
    X





    I.2004
    4) Zajęcia plastyczne
  • Wykonanie papierowych rybek metodą witrażową oraz ławicy rybek (mobile)
  • X,XI
    5) Założenie akwarium
  • Asystowanie przy zakładaniu akwarium
  • Wyznaczanie dyżurnych do opieki nad rybkami
  • Wyrabianie odpowiedzialności za powierzone zadania
  • Codzienne obserwowanie zmian zachodzących w naszym akwarium
  • II

    Cały rok
    6) Bal karnawałowy "Na Dnie Morza Pięknego" 25.02.2003
  • Zaplanowanie balu, atrakcji, zadań do wykonania
  • Wykonywanie dekoracji; liście, ryby, rekin, ośmiornica, wrak statku, ławice rybek, koralowce, pąkle itd.
  • Malowanie wizerunków ryb na koszulkach
  • Przygotowanie zagadek oraz quizu dot. Tematyki morskiej
  • Przygotowanie sałatki z ośmiorniczek oraz kanapek z małżami
  • Wykorzystanie techniki audio-video do dekoracji świetlicy- "Życie na rafie koralowej"
  • XI

    I.04



    II
    7) Obchody Dnia Ziemi 23.04.
  • Zajęcia nt. ochrony środowiska, konieczności segregowania śmieci, wymyślanie hasła o tematyce ekologicznej, rozwiązywanie krzyżówki nt. jw.

  • IV
    8) Zielona Szkoła w Marózie; 27-30.04.2004
  • Wyjazd do Maróza na Mazurach
  • Bezpośredni kontakt ze środowiskiem naturalnym. Podziwianie piękna przyrody. Zwrócenie uwagi na poszanowanie wszystkich elementów krajobrazu, zachowanie ciszy w lesie, rozsądne rzucanie podczas wycieczki po okolicy. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, otoczenie środowiska dbałością i opieką.
  • Kształtowanie pozytywnej postawy wobec innych ludzi, przede wszystkim współuczestników wyjazdu

  • IV
    9) Nauka ortografii
  • Wykorzystanie poznanych trudnych wyrazów do nauki ortografii (dyktando)
  • XII, III
    10) Piknik w Powsinie
  • Zorganizowanie i wyjazd na jednodniowy odpoczynek do Powsina. Uczenie kultury bycia na świeżym powietrzu, dbania o środowisko, przestrzegania przepisów dot. ochrony przyrody itd. Zwrócenie uwagi na porządek i czystości w miejscu pikniku. Gry i zabawy. Powtórzenie konkursu dot. UE oraz wiadomości morskich



  • VI
    11) Obóz letni
  • Wyjazd do Chałup.
  • Utrwalenie nawyków zw. ze świadomością ekologiczną, przynależności do środowiska naturalnego itp. [osobny projekt]

  • VI

    CZĘŚĆ III rok szk. 2004/2005

    "Czyste powietrze- niezbędne do życia na Ziemi. Każdy go potrzebuje."

    Zadania Formy realizacji Termin
    1) Zajęcia wstępne
  • Zaplanowanie pracy, wytyczenie celów i zadań
  • Zajęcia dotyczące ptaków i owadów oraz ssaków latających; dyskusja nt. gatunków latających
  • Kompletowanie wydawnictw książek, gazet, ciekawe informacje z Internetu; wzbogacanie biblioteczki
  • Omówienie obozu letniego, szczególnie naszych zachowań prospołecznych wysiłków podjętych w kierunku budowania postawy ekologicznej

  • IX

    X


    X
    2) Coroczna akcja "Sprzątanie świata"
  • Wzięcie udziału w sprzątaniu najbliższej okolicy
  • IX
    3) Korzystanie z oferty pozaośrodkowej
  • Zorganizowanie wyjścia do ZOO, zwiedzenie ptaszarni. Zwrócenie uwagi na różnorodność gatunków
  • Obejrzenie wystawy fotograficznej
  • Wyjście do kina na film "Makrokosmos"
  • X
    XI

    I.2005
    4) Bal karnawałowy "Bal w przestworzach"
  • Zaplanowanie imprezy; zdecydowanie o kostiumach, cechach charakterystycznych poszczególnych gatunków
  • Przygotowanie kostiumów (skrzydeł, dziobów, piór; zwrócenie uwagi na kolorystykę, warunki życia itp.)
  • Wykonanie dekoracji świetlicy
  • Przygotowanie zagadek, konkursów, piosenek, atrakcji
  • XI

    I.05


    II
    5) Ogłoszenie konkursu "Album o ptakach"
  • Ogłoszenie, zorganizowanie konkursu oraz motywowanie dzieci do samodzielnej pracy
  • III
    6) Dzień Rodzinny
  • Wybór wierszy poetów polskich do inscenizacji
  • Przygotowanie kostiumów
  • Nauka ról
  • Zaproszenie rodziców
  • Wspólne popołudnie; prezentacja przygotowanych wierszy
  • Oglądanie zdjęć, kaset z dotychczasowych imprez tematycznych



  • V
    7) Kontakt z żywymi okazami
  • Wypożyczenie od znajomych papużek w klatce. Obserwacja ptaków, opieka nad nimi.
  • IV
    8) Zajęcia plastyczne
  • Ukazanie naszej pracy i tegorocznych zainteresowań w formie gazetki ściennej. Zaprezentowanie najciekawszych fotografii, wiadomości, rysunków
  • Zajęcia dot. Wrażeń z pobytu w ZOO.
  • Wykorzystanie kostiumów i dekoracji do inscenizacji

  • 9) Wycieczka do Puszczy Kampinoskiej
  • Obserwowanie ptactwa na łonie natury. Nauka rozpoznawania odgłosów
  • Poszanowanie przyrody, właściwe zachowanie. Zbieranie śmieci.