Procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym „Dom przy Rynku”
1. Specjalny Ośrodek Wychowawczy „Dom przy Rynku” w Warszawie zwany dalej SOW organizuje i udziela wychowankom pomocy psychologiczno - pedagogicznej, zgodnie z oddzielnymi przepisami, m.in. poprzez:
a) diagnozowanie środowiska wychowanków,
b) stwarzanie wychowankom warunków do świadomego i aktywnego ich udziału w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
c) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb wychowanków oraz umożliwienie ich zaspokojenia,
d) rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych oraz analizowanie przyczyn tych niepowodzeń,
e) wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne wychowanków,
f) określanie form i sposobów udzielania pomocy wychowankom, w tym wychowankom uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
g) udzielanie wychowawcom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych w stosunku do wychowanków, u których stwierdzono trudności w uczeniu się,
h) prowadzenie doradztwa pedagogicznego i psychologicznego dla wychowanków oraz ich rodziców,
i) udzielanie pomocy wychowankom w zakresie orientacji zawodowej, prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego
j) rozwijanie umiejętności wychowawczych wychowawców i rodziców wychowanków,
k) wspieranie rodziców i wychowawców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
l) podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z programu profilaktyczno - wychowawczego SOW,
ł) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
m) współpracę SOW z poradnią psychologiczno - pedagogiczną w zakresie prowadzenia specjalistycznych zajęć o charakterze terapeutycznym.
2. SOW udziela wychowankom pomocy psychologiczno - pedagogicznej na podstawie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego (IPET), opracowanego dla każdego wychowanka, po uprzednim dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Program opracowuje Zespóoł ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej zwany dalej zespołem, którzy tworzą odpowiednio wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z wychowankiem. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
4. Zespół zajmuje się diagnozowaniem wychowanków, planowaniem pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej realizacją i badaniem efektywności działań.
5. Rodzic/opiekun prawny i pełnoletni uczeń ma prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o czym rodzica/opiekuna prawnego, wychowawca zawiadamia telefonicznie.
6. Zebrania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.
7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w SOW, organizowana jest m.in. w formie:
a) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
b) zajęć specjalistycznych: socjoterapeutycznych i innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
c) porad i konsultacji dla wychowanków,
d) porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
e) zajęć rozwijających uzdolnienia.
8. Rodzic/opiekun prawny wychowanka o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane jest informowany poprzez zapoznanie się z arkuszem WOPFU oraz IPET, składając na nim własnoręczny podpis.