Jesteś tutaj » Strona Główna » Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym „Dom przy Rynku”

 

  • Specjalny Ośrodek Wychowawczy „Dom przy Rynku” w Warszawie zwany dalej SOW organizuje i udziela wychowankom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, zgodnie z oddzielnymi przepisami, m.in. poprzez:
    1. diagnozowanie środowiska wychowanków,
    2. stwarzanie wychowankom warunków do świadomego i aktywnego ich udziału w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
    3. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb wychowanków oraz umożliwienie ich zaspokojenia,
    4. rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych oraz analizowanie przyczyn tych niepowodzeń,
    5. wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne wychowanków,
    6. określanie form i sposobów udzielania pomocy wychowankom, w tym wychowankom uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
    7. udzielanie wychowawcom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych w stosunku do wychowanków, u których stwierdzono trudności w uczeniu się,
    8. prowadzenie doradztwa pedagogicznego i psychologicznego dla wychowanków oraz ich rodziców,
    9. udzielanie pomocy wychowankom w zakresie orientacji zawodowej, prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego
    10. rozwijanie umiejętności wychowawczych wychowawców i rodziców wychowanków,
    11. wspieranie rodziców i wychowawców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
    12. podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z programu profilaktyczno – wychowawczego SOW,
    13. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
    14. współpracę SOW z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie prowadzenia specjalistycznych zajęć o charakterze terapeutycznym.
  • SOW udziela wychowankom pomocy psychologiczno – pedagogicznej na podstawie indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego (IPET), opracowanego dla każdego wychowanka, po uprzednim dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • Program opracowuje Zespóoł ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej zwany dalej zespołem, którzy tworzą odpowiednio wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z wychowankiem. Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
  • Zespół zajmuje się diagnozowaniem wychowanków, planowaniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej, jej realizacją i badaniem efektywności działań.
  • Rodzic/opiekun prawny i pełnoletni uczeń ma prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o czym rodzica/opiekuna prawnego, wychowawca zawiadamia telefonicznie.
  • Zebrania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.
  • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w SOW, organizowana jest m.in. w formie:
    1. zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
    2. zajęć specjalistycznych: socjoterapeutycznych i innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
    3. porad i konsultacji dla wychowanków,
    4. porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
    5. zajęć rozwijających uzdolnienia.
  • Rodzic/opiekun prawny wychowanka o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane jest informowany poprzez zapoznanie się z arkuszem WOPFU oraz IPET, składając na nim własnoręczny podpis.